Danskt & svenskt

Danskt & svenskt

"Ledighet" och "smalhals"

AktuelltPosted by Kerstin Wed, January 13, 2010 14:31:04

I Danmark oroar man sig för det ekonomiska läget. Medan andra länder förefaller vara på väg ut ur den ekonomiska krisen, ser det fortfarande dystert ut för danskarna. Ordet för dagen är ”smalhals” – d.v.s. kärvare villkor. Uttrycket förekommer i allt fler sammanhang; nu väntar ”smalhals” för byggföretagen, pensionsbolagen, kommunerna – och för danskarna i gemen. Arbetslösheten (”ledigheden”) är på väg uppåt, skatteintäkterna minskar, exportsiffrorna dalar, och det behövs kraftfulla åtgärder för att komma på rätt köl igen, påpekar man från flera håll.

Frågan är förstås vad den växande danska arbetslösheten betyder för skåningarna. Många – inte minst ungdomar – arbetar fast eller tillfälligt på andra sidan bron. Och det är ungdomarna som drabbas hårdast när arbetslösheten nu ökar i Danmark.

Läs mer här och här.

Med cykel på S-tågen

AktuelltPosted by Kerstin Tue, January 12, 2010 13:10:18

Att man kan ta cykeln med på S-togen (lokaltågen i Storköpenhamn) är inte något nytt. Nytt däremot är att det inte kostar något extra – åtminstone inte under 2010. Cyklarna placeras i s.k. ”flexrum” i tåget. Under rusningstid (”myldretiden”) ökar förstås risken för att dessa utrymmen ska bli fulla, och det finns därför ingen garanti för att cykeln kommer med.

Tanken med gratissystemet är att locka fler danskar till pendeltågen. Bor man – eller arbetar – en bit bort från en S-tog-station, är det lätt hänt att man tar bilen. När det nu blir möjligt att cykla till stationen och sedan få med sig cykeln på tåget utan extra kostnad, kommer fler att välja att ta sig till och från jobbet på ett miljövänligt sätt. Det hoppas i alla fall de ansvariga.

Kanske lockar arrangemanget även fler svenskar att ta med cykeln över bron. På Öresundstågen får man dock köpa en biljett även till cykeln, men det räcker med barnbiljett. När man väl är över på andra sidan kan man välja och vraka mellan de många tåglinjerna.

Mer halka!

AktuelltPosted by Kerstin Sun, January 10, 2010 11:21:54

Träna halkkörning på riktigt!

I Köpenhamn har den kalla vintern lockat ut folk på isarna. Köpenhamnspolisen är dock orolig: minst 16 cm tjock bör isen vara för att man ska våga sig ut på stadens sjöar, menar man, och helst borde den vara 18 cm. Även i Sverige diskuteras isens tjocklek. Lite längre norrut i landet gäller frågan dock inte om man vågar sig ut och gå eller åka skridskor på isen. Frågan är i stället hur tjock isen bör vara för att man ska köra bil på den. Och vem får köra bil på is? Måste man ha körkort? Får man endast köra där vägar är upplogade? Svaren varierar.

Längst upp i Sverige försöker man locka turister till Norrbottens skärgård och den ”vita öknen” – den frusna Bottenviken – där man kan köra både det ena och det andra, allt från skidor till snöskoter och bil. Betydligt längre söderut, i Ulricehamn, går för närvarande diskussionen het om det lämpliga i att ta ut bilen på isen. En del tycker det är trevligt att ungdomarna har något att göra, andra påpekar att det är nyttigt att få prova på riktig halkkörning. Åter andra oroar sig för att pimpelfiskarna ska bli påkörda. Att bilarna skulle kunna gå genom isen verkar inte vara det första som upptar debattörerna. Miljöfrågorna verkar inte heller ligga högt på dagordningen.

Läs mer här och här och här

Farlig is?

AktuelltPosted by Kerstin Sun, January 10, 2010 11:14:56

På den danska sidan av sundet talar man ofta om ”Forbudssverige” – landet med de många förbuden. Nu tar vi upp jakten på de danska förbuden. Här kommer ett, med anledning av det rådande vintervädret:

I Köpenhamn är det endast tillåtet att färdas på isar där skyltar upplyser om att så är fallet. Ingen skylt – ingen skridskoåkning. Och att bryta mot förbudet kostar 500 danska kronor. Riktigt dyrt för en svensk, med andra ord.

Även i andra kommuner kan polisen förbjuda ”färd på is”. Kraven för att man ska få beträda isarna varierar dock: i Köpenhamn gäller för närvarande att isen ska vara 16 cm tjock, i Vejle kommun räcker det med 13! Förhållandena varierar förstås, och även på tjock is kan man leva farligt. Det vet förhoppningsvis både svenskar och danskar.

Läs mer här och här!